uleva
Osobní konzultant – Praha
český
English
Úvodní stránka     O mně     Služby     Akce     Proč já     Reference     Články     Otázky a odpovědi     Kontakt

Práce versus zaměstnání

 
Práce versus zaměstnání

Před nějakou dobou mě pobavil jeden mladý pán, který mi opravoval počítač. Povídali jsme si chvilku o jeho firmě a kromě jiného prohlásil: „Je hodně lidí, kteří hledají zaměstnání, ale málo těch, kteří hledají práci.“
Musím uznat, že to bylo dost výstižně popsáno. V čem je rozdíl? Pokud je to pro vás příliš zjevné a jasné, tak tento odstavec přeskočte. Odpověď je vskutku jednoduchá: ti, co hledají práci, chtějí skutečně pracovat, na něčem se podílet, něco tvořit a jsou ochotni nést nějakou zodpovědnost. Ti, co hledají zaměstnání, jsou ti, kteří chtějí docházet někam, kde dostanou plat. Zpravidla nejsou příliš iniciativní, jejich ochota tvořit bývá nízká, stejně jako jejich ochota nést zodpovědnost.

Výběr zaměstnanců
Je nepřeberné množství agentur a firem, které se touto problematikou zabývají. Pro některé vedoucí pracovníky a majitele firem se výběr nových zaměstnanců stává noční můrou. Jak ty správné lidi opravdu poznat?
Je mnoho kritérií, která lze při výběru lidí použít. Patří mezi ně určitě ověření doporučení z minulého zaměstnání, někomu funguje velmi dobře intuice – prostě z toho člověka má nějaký pocit. Existují různé testy, které vám řeknou, jaké jsou předpoklady, zda ten daný člověk bude, nebo nebude dobrý pracovník.
Jedním z hledisek při výběru zaměstnanců jsou také přirozené vlastnosti člověka a to, na jaký post ho vybíráme. Člověk, který má tendenci se rýpat v detailech a neunikne mu ani nejmenší nesrovnalost, pravděpodobně bude příšerným obchodníkem, ale může být vynikajícím účetním nebo jiným administrativním pracovníkem. Nikdo nejsme dokonalý a nejsme všichni stejní. I člověk, který se svým způsobem obává lidí, může dělat dobře činnost, která nevyžaduje velký kontakt s lidmi, ale pro týmovou práci bychom ho nevybrali. Jako člověk, který se zabývá výběrem personálu, musíme tudíž také mít jasno v tom, jaké lidi opravdu chceme a hledáme. Jen „hledáme obchodníka“ nestačí. Jak vypadá náš „ideální obchodník“?
 
Dalším faktorem je ochota. Je člověk ochotný dělat, co se od něj očekává? Má na věci vlastní hledisko a názor? Vykoná do puntíku každý příkaz, který dostane, aniž se kdy na něco ptá nebo něco komunikuje? Co je lepší? Na první pohled se může zdát, že ti, kteří prostě dělají, co se jim řekne, jsou naprosto bezproblémoví a tudíž ti nejlepší. Ale často je pravdou opak. Nejlepší práci nakonec udělá ten, kdo se ptá, má i svůj názor a svou hlavu, občas se má tendenci pohádat. Není podstatné, jestli se člověk občas rozčiluje a chce si prosadit své hledisko. Podstatné je, jestli práci nakonec udělá. To, co v tomto smyslu rozlišuje dobrého a špatného pracovníka, je ochota. Jen ti, kteří vysvětlují, proč věci udělat nejdou, jsou pro firmu skutečným problémem. A to bez ohledu na to, jak logicky a vědecky a rozumně jejich vysvětlování zní. Samozřejmě vždy platí zdravý rozum. Pokud má vedení firmy nereálné požadavky typu: „Přeneste horu XY z bodu A do bodu B,“ je to problematické vedení. Úkoly musí být realizovatelné. Mohou být velmi náročné, ale musí být realizovatelné. Například příkaz: „Absolvujte 150 hodinových schůzek s klienty za týden“ udělený jednomu člověku je nesmysl, protože týden má jen 168 hodin.
 
Tajemství správného výběru
Ale přes tohle všechno zde zůstává mnoho nezodpovězených otázek. Každý člověk se vyvíjí a v průběhu času mění. Nezůstává stejný. I přesto existuje základní měřítko, které nám o osobnosti člověka a tudíž i o jeho schopnosti pracovat, řekne hodně. Každý má určitou dynamickou sílu, schopnost řešit problémy života i práce. Někdo má větší, někdo menší. Když se vrátím k úvodu, tak ten, kdo hledá zaměstnání, se zajímá o vlastní prospěch a možná ještě prospěch své vlastní rodiny. Ten, kdo hledá práci, se vesměs zajímá nejen o svůj prospěch a prospěch své rodiny, ale také o prospěch firmy a spolupracovníků. Ale i toto hledisko zůstává trochu na povrchu.
 
To, co je při výběru pracovníků skutečně podstatné zjistit, je chronická emoce (bližší vysvětlení toho, co je to chronická emoce, najdete zde), obecný postoj k životu a lidem, stav jeho vlastního života, jeho sny a touhy a podobně.
Obecně se říká, že soukromí je třeba oddělit od práce. Někomu se to daří lépe, někomu hůře. Samozřejmě by se tyto dvě oblasti neměly míchat dohromady. Ale nelze je také úplně oddělit, protože jedna ovlivňuje druhou. Bude to znít tvrdě, ale pokud někdo každý večer tráví v hospodě u několika lahvinek dobrého vínka, určitě to z dlouhodobého hlediska dobrý pracovník nebude. Pokud někdo, ať už psychicky nebo fyzicky, ubližuje svému životnímu partnerovi, platí totéž. Pokud někdo tíhne k hazardním hrám nebo drogám, dostaneme stejný obrázek.
 
Existuje způsob, jak si v tom při výběru pracovníků udělat jasno, aniž budeme nepříjemní a aniž se budeme v životě zájemce o práci nepřiměřeně šťárat. A můžeme si tím ušetřit nepříjemnosti do budoucna.
To vše neznamená, že člověk nemůže ty věci, které v životě nemá v pořádku, změnit a nemůže se z něj naopak stát skvělý pracovník. To může a každý má šanci. Ale není to předmětem výběru zaměstnanců a není to úlohou vedoucího pracovníka. Ač by měl být vedoucí pracovník ochoten pomoci svým lidem překonat překážky a případně podat pomocnou ruku i v osobních problémech, není to jeho primární úloha a lze to dělat pro ty pracovníky, kteří už byli pro firmu přínosem.
 




Autor: Milena Bildová
abgrenzung

Bezplatnou Konzultaci
... nebo vyplňte tento formulář
a nechte si e-mailem zaslat bezplatné zhodnocení a návrh řešení vaší situace:

Jméno:
E-mail:
Vaše situace:
 

abgrenzung

Kontaktujte mne a domluvte si bezplatnou konzultaci


© Milena Bildová / Telefon (00420) 222 783 144 / Mobilní telefon: (00420) 604 328 800 / Adresa: Vamberská 263, 199 00 Praha 9